Konsten att vattna ur ett varumärke

Inom varumärkesteorin pratar man om begreppet co-branding. Det innebär att två varumärken lierar sig med varandra och gör en gemsam produkt och marknadsföring.

En variant på co-branding är då ett mer känt varumärke puffar för ett mindre känt. Då kallas det mer välkända varumärket ”endorser” eller på svenska, garant. Man kan alltså säga att garantvarumärket går i god för det mindre kända varumärket.

Inom reggaen är co-branding i form av duetter vanligt, där det mest förekommande är sångare och deejays som går samman och gör gemensam sak i en låt.

luciano_duets2002En av Jamaicas mest duettintensiva artister är Luciano. Han slog igenom med buller och bång i mitten av 90-talet och är sedan dess en av Jamaicas mest framgångsrika artister. Genom sitt namn och starka varumärke har han med duetterna lyckats lyfta fram flera nya artister i rampljuset, exempelvis Queen Ifrica med låten Love Affair från 2005.

Luciano har naturligtvis inte endast släppt duetter. Enligt databasen Allmusic har han gett ut 48 skivor på 14 år. I den siffran ingår ett antal samlings- och liveplattor, men den är ändå extremt hög, och jag frågar mig vad som händer med Lucianos eget varumärke när han så frikostigt lånar ut sitt namn och sin stämma till låtar av kreti och pleti.

Han representeras på fler skivor men vattnar samtidigt ur den kvalitet som han är förknippad med. Kikar man på riddimdatabasen Dancehallmusic så bekräftas Lucianos oerhörda produktionskapacitet på nytt; här är han representerad med hela 434 låtar på olika riddims under sina 14 år i musikbranschen. Jag vill hävda att han kan förklaras överproducerad.

Luciano har gjort flera väldigt bra skivor under sin karriär. Album som One Way Ticket, Sweep Over My Soul och Serious Times är starka kort. Men hans två senaste alster släpptes symptomatiskt nog under 2008, och ingen av plattorna håller den höga kvalitet jag hade hoppats på.

Jag vet inte varför Luciano hugger på allt som rör sig, men oavsett skulle jag gärna se att han tog ett steg tillbaka och tog ett uppehåll i produktionen. Han är en tillräckligt etablerad artist för att kunna ta en paus, samla tankarna och välja sina låtar med ännu större omsorg.

1 Comment

Filed under Krönikor

One response to “Konsten att vattna ur ett varumärke

  1. Pingback: Nollnolltalets tio bästa reggaeplattor « Reggaemani

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s