Genreöverskridande duo ser inga gränser

Det är bråda dagar för franska producentduon Bost & Bim. The Bombist Crew, som Matthieu Bost och Jérémie “Bim” Dessus också kallar sig, har nyligen släppt sin Soprano-riddim och planerar att åka på dj-turné under hösten. Samtidigt har de väckt stor uppmärksamhet under friidrotts-VM i Tyskland där deras Jamaican Boy spelats när sprintstjärnan Usain Bolt vunnit sina många lopp.
Men det Bost & Bim är kanske mest kända för är deras remixar, där duon struntar i alla musikaliska gränser. På remixplattorna Yankees A Yard vol. 1 & 2 är grundstommen – eller rytmen – hela tiden reggae, men där tar det också stopp. För resten kan komma från genrer som hip-hop, soul, r&b, rock eller till och med house.
¬¬- Den ursprungliga idéen var att bygga riddims utifrån hip-hop låtar vi älskar. En dag tyckte vi att de skulle vara kul att prova att mixa in originalsången från låtarna, och det fungerade så bra att vi bara fortsatte med ännu fler riddims och acapellas, säger Bost.
Trots att duons remixar är genreöverskridande så betonar båda att det är reggae de sysslar med, även om de gärna inspireras av många andra musikstilar.
– Vi försöker alltid bevara en tydlig reggaeidentitet i våra låtar och remixar. Det vi gör måste få höfter att svänga och magar att vibrera, menar Bim.
Bost & Bims remixar har fått stor uppmärksamhet bland såväl hårdhudande reggaefantaster som den mainstreamlyssnande allmänheten. Men vissa reggaepurister tycker att remixarna är ute på väl djupt vatten.
– Vissa har sagt att vi gör fel när vi mixar reggae med amerikanska låtar, men den kritiken ger vi inte mycket för. De glömmer ju att många älskade reggaeartister har spelat in covers på amerikansk soul. Ta bara Dennis Brown, Sanchez eller John Holt. Dessutom finns det ju inga regler i musik, och vi försöker hela tiden att vara så nära de så kallade gränserna som möjligt.
Oavsett kritiken, så tycks remixarna gå hem på såväl klubbar som hos reggaefans och i de icke-reggaelyssnande stugorna.
– Många dj:s uppskattar vårt material eftersom de kan använda det till att förena flera olika genrer på dansgolvet. På ett sätt kan man säga att vi använder en trojansk häst-strategi för att få ut reggaen ännu bredare. Men det fungerar åt bägge håll, säger Bost och tar ett exempel.
– Vi har mött hårdnackade reggaefans som kommit fram till oss och undrat ”Vem är den där underbare sångaren Usher?”.
Och framgångarna med remixarna ser ut att fortsätta. Remixen mellan Police/Mavado har exempelvis legat högt på flera olika försäljningslistor i både Europa och Japan. Härnäst kan vi se fram emot låtar av Flo Rida tillsammans Kesha och Rick James discohit Superfreak. Båda i klassiskt reggaetempo. Naturligtvis.

Bost & BimDet är bråda dagar för franska producentduon Bost & Bim. The Bombist Crew, som Matthieu Bost och Jérémie “Bim” Dessus också kallar sig, har nyligen släppt sin Soprano-riddim och planerar att åka på dj-turné under hösten. Samtidigt har de väckt stor uppmärksamhet under friidrotts-VM i Tyskland där deras Jamaican Boy spelats när sprintstjärnan Usain Bolt vunnit sina många lopp.

Men det Bost & Bim är kanske mest kända för är deras remixar, där duon struntar i alla musikaliska gränser. På remixplattorna Yankees A Yard vol. 1 & 2 är grundstommen – eller rytmen – hela tiden reggae, men där tar det också stopp. För resten kan komma från genrer som hip-hop, soul, r&b, rock eller till och med house.

– Den ursprungliga idéen var att bygga riddims utifrån hip-hop låtar vi älskar. En dag tyckte vi att de skulle vara kul att prova att mixa in originalsången från låtarna, och det fungerade så bra att vi bara fortsatte med ännu fler riddims och acapellas, säger Bost.

Trots att duons remixar är genreöverskridande betonar båda att det är reggae de sysslar med, även om de gärna inspireras av många andra musikstilar.

– Vi försöker alltid bevara en tydlig reggaeidentitet i våra låtar och remixar. Det vi gör måste få höfter att svänga och magar att vibrera, menar Bim.

Remixarna har fått stor uppmärksamhet bland såväl hårdhudandeyankees_a_yard_2 reggaefantaster som den mainstreamlyssnande allmänheten. Men vissa reggaepurister tycker att de är ute på väl djupt vatten.

– Vissa har sagt att vi gör fel när vi mixar reggae med amerikanska låtar, men den kritiken ger vi inte mycket för. De glömmer ju att många älskade reggaeartister spelat in covers på amerikansk soul. Ta bara Dennis Brown, Sanchez eller John Holt. Dessutom finns det ju inga regler i musik, och vi försöker hela tiden att vara så nära de så kallade gränserna som möjligt.

Oavsett kritiken, så tycks remixarna gå hem på såväl klubbar som hos reggaefans och i de icke-reggaelyssnande stugorna.

– Många djs uppskattar vårt material eftersom de kan använda det till att förena flera olika genrer på dansgolvet. På ett sätt kan man säga att vi använder en trojansk häst-strategi för att få ut reggaen ännu bredare. Men det fungerar åt bägge håll, säger Bost och tar ett exempel.

– Vi har mött hårdnackade reggaefans som kommit fram till oss och undrat ”Vem är den där underbare sångaren Usher?”.

Och framgångarna med remixarna ser ut att fortsätta. Remixen mellan Police/Mavado har exempelvis legat högt på flera olika försäljningslistor i både Europa och Japan. Härnäst kan vi se fram emot låtar av Flo Rida tillsammans Kesha och Rick James discohit Superfreak. Båda i klassiskt reggaetempo. Naturligtvis.

7 Comments

Filed under Intervjuer

7 responses to “Genreöverskridande duo ser inga gränser

    • reggaemani

      Bost & Bim gör så grymma grejor. Har verkligen toklyssnat på Yankees A Yard-plattorna.

      Några av singlarna du länkar till har jag inte hört. Ska försöka få tag i dem. / Erik

  1. koni kid

    fan det ar just smask!
    ni ska kopar som fan….

  2. koni kid

    fan det ar just smask!
    ni ska kopar som fan….
    big up

  3. Vart tusan hittar jag nedladdningsbara versioner (lagliga, inga torrents) på Yankees A Yard-plattorna? Eller om inga sådana finns, vart får jag tag i CD utgåvorna? Har du nå´n koll på de Erik?

  4. Pingback: Bost & Bim thirst for a cappellas « Reggaemani

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s